söndag 17 juni 2012

Double chocolate whoopie pies


När jag för första gången stötte på ordet whoopie pie föreställde jag mig ett knaprigt och pajliknande bakverk, ordet whoopie pie tyder ju på att det skulle vara något pajaktigt. Men oj så förvånad jag blev när jag sedan såg en bild på en söt liten dubbelkaka med en kräm mellan, mer lik en macaron än en paj. Jag föreställde mig ändå att kakorna skulle vara lite knapriga och kanske smaka lite pajaktigt men även här hade jag fel när jag fortsatte att läsa beskrivningen. En whoopie paj är ett amerikansk bakverk som består av två tårtliknande kakor och efter att själv ha gjort och testat dessa söta små bakverk skulle jag säga att det snarare liknar en liten cupcake i smaken men med frostingen mellan de två kakorna istället för ovanpå. Efter att jag hade konstaterat att namnet på kakorna verkligen inte har någonting alls att göra med hur de ser ut eller smakar var jag, nyfiken som jag är, tvungen att kolla upp hur de har fått sitt namn.

Den mest populära historien handlar om hur amerikanska barn utbrast "whoopie!" när de tog upp sina matlådor och fann att deras mammor packat ner en liten sötsak. På så sätt skulle kakorna ha fått namnet whoopie pie. Jag måste säga att jag inte blev helt övertygad av beskrivningen av hur kakorna fått sitt namn, men helt säkert är att jag blev fullkomligt övertygad av de små kakorna och ända sedan jag först stötte på dem har bara längtat efter en anledning att få slänga ihop ett sats. Först ut att testas blev ett recept på chokladwhoopies från Leila Lindholms bok Hello cupcake! Jag blev otroligt nöjd med resultatet, både hur de såg ut och smakade. Det var en perfekt, lagom chokladig smak på kakorna och konsistensen blev perfekt.


Double chocolate whoopie pies


  • 3 ägg
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g smör
  • 1 dl gräddfil
  • 2 msk kallt kaffe
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakulver
  • 4 msk kakao
  • 1 nypa salt
  • 100 g mörk 70%-ig kvalitetschoklad

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smör och blanda med gräddfil och kaffe, rör ner i äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt i en skål och sikta ner i smeten. Rör om försiktigt. Hacka den mörka chokladen och smält över ett vattenbad, rör ner i smeten. Spritsa ut smeten på bakpappersklädda plåtar. Klickarna ska vara stora som femkronor och ligga med gott om mellanrum mellan sig då de växer ordentligt i ugnen. För att få kakorna runda och fina brukar jag ta fram ett glas med vatten, doppa fingerspetsarna och försiktigt jämna till smeten. Grädda kakorna i omgångar i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna.

Choklad frosting


  • 60 g mjukt smör
  • 5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1/2 dl kakao
  • 100  g philadelphia
  • 1 msk varmt kaffe

Vispa smöret ordentligt krämigt. Blanda ner florsocker, vaniljsocker, kakao och phildadelphia och blanda till en jämn och krämig konsistens. Rör ner kaffet och vispa med elvisp tills frostingen är ordentligt fluffig. Spritsa frostingen på undersidan av en kaka och lägg sedan på en annan kaka. Dekorera genom att spritsa en klick frosting på toppen av varje kaka.

4 kommentarer:

  1. Så runda och fina de ser ut dina whoopisar. Tycker du att det blev bra utan whoppie-matta? Jag kör bara på matta då mina inte blir så bra utan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt nöjd med hur de kom ut ur ugnen och trivs bra utan whoopie-matta. Jag använde en stor rund sprits och spritsade ut jämnstora kakor och sedan jämnade jag till dem med blött finger. Formen blev för de mesta mycket fin, sedan skiljde sig storleken en aning men det tycker jag bara är lite charmigt, alla behöver ju inte vara exakt likadana :)

      Radera
  2. sv: ja, det visade sig vara en god kombo med päron & hallon!
    Och tack så mycket :) Jättefina whoopies du har gjort! Kram

    SvaraRadera
  3. superfina whoopies du har gjort,mina blev inte ens i närheten av dina,heheheh

    SvaraRadera