lördag 21 juli 2012

Scones


De här sconesen måste vara världens enklaste, godaste och mest perfekta scones. Inga konstiga ingredienser, inga svåra moment och resultatet blir helt underbart. Tipset med det frusna smöret som jag stötte på för ett tag sedan är bara så bra. Jag har förut alltid haft svårt att jobba in smör i degar men genom att först frysa smöret och sedan riva det är det inte längre några som helst problem. Tro mig, det är hur smidigt som helst - ni måste testa! Numera använder jag mig av det knepet så fort det är dags att baka någonting där smöret ska smulas sönder fint.

De här sconesen är ett utmärkt sätt att börja dagen på, äta på brunchen eller varför inte sluta dagen med? När är det någonsin fel med scones?


Scones


  • 4.75 dl mjöl
  • 0.8 dl socker + 1 tsk socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/4 tsk bikarbonat
  • 1/2 tsk salt
  • 1.2 dl gräddfil
  • 115 g fruset smör
  • 1 stort ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål. Riv ner det frusna smöret i mjölblandningen och arbeta med hjälp av fingrarna in smöret i blandningen. Blanda gräddfil och ägg i en annan skål. Rör, med hjälp av en gaffel, ner gräddfils- och äggblandningen i mjölblandningen och använd händerna för att arbeta ihop till en deg. Forma till en stor eller två mindre cirklar på ett lätt mjölat bakbord. Receptet sa en cirka 20 cm stor cirkel men jag valde att göra två för att inte få gigantiska scones. Strö över resterande 1 tsk socker och skär med hjälp av en vass kniv ut 8 trianglar ur varje cirkel. Placera sconesen på en bakpappersklädd plåt och grädda i ugnen i cirka 15-17 minuter eller tills gyllene. Servera gärna varma men de är även goda rumstempererade.


5 kommentarer:

  1. Det är aldrig fel med scones! Jag kunde äta dem varje dag, så förtjust är jag i dem :) Dina ser goda ut!

    SvaraRadera
  2. mums skulle ja lätt vilja ha till min frukost i dag.smart med smöret,ska ja testa nästa gång.ha en fortsatt underbar helg

    SvaraRadera
  3. Scones är så enkelt och gott precis som du skriver. Och precis som Hovkonditorn skulle även jag kunna äta dom nästintill varje dag!

    SvaraRadera
  4. Det var ett bra tips, med det frusna smöret. Jag brukar använda en osthyvel ibland, när jag behöver rumsvarmt smör, men glömt ta ut det ur kylen. Rumsvarmt smör på ett kick! :)

    Blev riktigt sugen på scones nu för övrigt! ;)

    SvaraRadera