onsdag 11 juli 2012

Citroncupcakes med citronfrosting


Jag älskar verkligen citron. Citron i alla former. Citron passar verkligen bra i det mesta, i matlagning och framförallt i alla bakverk, det är fantastiskt i desserter, kakor, tårtor och i cupcakes. För ett tag sedan skulle jag baka cupcakes till en grupp på drygt 20 personer och jag kände verkligen hur ett gäng citroncupcakes lockade mest. Det hela slutade i några små, söta minicupcakes med en friskt och ljuvlig smak av citron, både i själva cupcakesen och i frostingen. Jag gjorde små minicupcakes då det var en kakbuffé som gällde och det kändes som att några stora cupcakes skulle förstöra hela idén med "lite av varje"... Jag var in i det sista osäker på om jag skulle gå all in och köra på bara citron eller om det skulle vara gott att bryta av det med någon annan smak, men jag hoppades att alla skulle vara lika citrontokiga som jag och körde på det enkelriktade spåret. Och jag ångrar mig verkligen inte - för det kan ju aldrig bli för mycket citron :)


Citroncupcakes med citronfrosting


Citroncupcakes


Receptet räcker till cirka 12 normalstora cupcakes, drygt dubbelt så många minicupcakes.

  • 100 g rumstempererat smör
  • 1,5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg (som helst har varit ute i rumstemperatur minst en timme)
  • 2,5 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1,5 dl mjölk
  • Saft och skal från 1 citron

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa rumstempererat smör, socker och vaniljsocker mjukt och fluffigt. Blanda ner ett ägg åt gången i smeten, blanda ordentligt mellan varje ägg. I en annan bunke, blanda samman mjöl och bakpulver ordentligt. Häll i de torra ingredienserna varvat med mjölken i tre omgångar. Vänd försiktigt runt smeten tills allt precis är blandat. Rör då försiktigt ner saft och skal från citronen. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll till cirka 2/3 med smet. Grädda i ungefär 15 minuter, en sticka ska komma ut ren. Ta ut cupcakesen ur muffinsplåten och låt svalna helt.

Lemon swiss meringue buttercream


  • 4 äggvitor
  • 200 g (cirka 2,35 dl) socker
  • 250 g rumstempererat smör
  • Saft från 1/4 citron
  • Rivet skal från 1/2 citron

Blanda äggvitor och socker i en värmetålig skål och placera över ett vattenbad. Låt vattnet i kastrullen sjuda och värm blandningen under konstant omrörning tills blandninen är cirka 65 grader. Om du saknar termometer kan du avgöra om blandningen är klar genom att ta upp lite av blandningen mellan fingertopparna och gnuggar den lätt. När sockerkristallerna har smällt och det inte längre känns kornigt mellan fingrarna är det dags att ta av skålen från vattenbadet. Ta bort skålen från kastrullen och vispa blandningen med elvisp eller köksassistent tills blandningen blir till en ordentligt vit och fast maräng. Vispa tills marängen har svalnat, cirka 10-15 minuter. Tillsätt smör en liten bit i taget. Vispa ordentligt mellan varje smörbit, jag brukar se till att räkna till 15 mellan varje. Det tar sin lilla tid men är väl värt det. I detta skede är det lätt hänt att smörkrämen skär sig. Om smörkrämen är för kall, sätt tillbaka skålen över vattenbadet i några sekunder och testa sedan att vispa igen. Är den istället för varm, sätt in skålen i kylskåpet i 10 minuter och vispa igen. När smörkrämen når en fin, silkeslen konsisten, är det dags att tillsätta citronsaft och skal. Vispa sedan i några minuter till tills frostingen är jämn och fin.

Fyll en spritspåse med smörkrämen och spritsa ut ett fint lager frosting på cupcakesen. Dekorera eventuellt med lite citronskal.

4 kommentarer: