fredag 11 maj 2012

Citronmacarons


Jag har faktiskt aldrig smakat Macarons tidigare. Men jag har sett dem, många gånger. Överallt ser man ju dessa ljuvliga små bakverk och nu kände jag att det var dags att prova. Kanske har det varit momentet med att mala mandel till mandelmjöl som har avskräckt mig tidigare, eller kanske bara den stora risken att misslyckas med de små, söta bakverken. Jag hatar att misslyckas och bara vetskapen om att det finns en stor risk att misslyckas med att få macaronsen så där luftiga och fina med en hög fot har gjort att jag valt att undvika att testa. Men när jag nu hittade mandelmjöl i mataffären och dessutom kände att mitt sug efter att utmana mig själv blev för stort var jag tvungen att testa att baka macarons. Jag ångrar mig verkligen inte, nu är jag fast!

Tillslut blev det underbart goda citronmacarons och jag måste säga att jag är ganska nöjd för att vara första gången. De blev kanske inte lika vackra som de macarons som finns på de kända franska macarons-konditorierna Ladurée, men smaken var det inget fel på alls, så otroligt, himmelskt goda. Receptet jag använde mig av kommer från Tartlettes fantastiska bakblogg och det är ett recept som är baserat på en italiensk maräng där man värmer sockerblandningen till 118 grader innan man blandar med äggvita. Det kan tyckas lite krångligare än vissa andra macaronsrecept men det är definitivt värt det något längre momentet. Receptet var perfekt! Nedan finns receptet beräknat för 30 stycken macarons
(60 macaronshalvor).

Citronmacarons

  • 120 gram rumstempererade äggvitor (uppdelat i två skålar)
  • 35 g socker
  • 150 gram mandelmjöl
  • 150 gram florsocker

Till sockerlagen:

  • 150 gram socker
  • 50 gram vatten

Sätt ugnen på 160 grader. Vispa 60 gram äggvitor till ett hårt skum och tillsätt 35 gram socker under omrörning. Koka upp sockerlagen på hög värme i en liten kastrull tills temperaturen når 118 grader. Blanda ner sockerlagen i marängsmeten, sockerlagen ska hällas ner i en smal stråle i marängen under konstant omrörning. Vispa sedan marängen på hög fart i cirka 10-15 minuter tills den kallnat helt och fått en glansig konsistens.

Sila mandelmjölet och florsockret. Rör i resterande 60 gram äggvita i mandel och florsockerblandningen och tillsätt om så önskas någon färg. Sedan är det dags att blanda ihop marängen med mandelblandningen, detta görs genom att marängen försiktigt vänds i mandelblandningen och mixas mycket försiktigt samman till en jämn smet med hjälp av en slickepott. Var mycket försiktig så att smeten inte blandas för mycket, detta kan medföra en alldeles för rinnig smet som är omöjlig att spritsa.

Fyll en spritspåse med rund tyll med smeten och spritsa ut små rundlar på bakpappersklädd plåt, de rinner ut en del så spritsa inte för nära varandra. Låt macaronsen stå cirka 30 minuter i rumstemperatur innan de gräddas så att de får en torr hinna och lättare håller sig fina. Grädda macaronsen i ungefär 10-15 minuter i mitten av ugnen. Jag använder en extra, tom plåt under den andra när jag gräddar macaronsen. Låt macaronsen vila en stund innan bakplåspappret tas ut ur plåten och låt sedan svalna helt innan de fylls med valfri fyllning. Jag använde mig av lemon curd.

Lemon curd:

  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • Saft och skal från 2 citroner
  • 50 gram rumstempererat smör

Vispa ägg, socker och citronjuice i en skål över ett vattenbad med sjudande vatten. Värm under omrörning tills krämen tjocknat (ungefär 65-70 grader). Ta av skålen från värmen och blanda i tärnat smör tills blandningen är slät. Tillsätt citronskal och låt svalna. Spritsa eller smeta sedan ut curden på en macaronhalva och sätt ihop med en annan, lika stor halva. Om det blir lemon curd över går det utmärkt att hälla över i en ren burk. Den håller cirka 1 ½ - 2 veckor i kylskåp och går lika bra att frysa. Supergott på rostat bröd, scones, skorpor eller som fyllning i tårtor, cupcakes, osv.

1 kommentar:

  1. Så fina macarons du gjort. Jag gjorde själv mina första för ett tag sedan med rose essens! Det är himla gott med macarons :)

    SvaraRadera