fredag 26 oktober 2012

Baguetter


Det är så underbart gott med hembakat bröd och de här baguetterna - mums! Eftersom jag allt som oftast bakar söta saker här hemma är brödbak kanske inte det jag är som allra bäst på. Men det är verkligen något särskilt med att äta fortfarande varmt hembakat bröd så jag älskar att utmana mig själv. Det här brödet var verkigen perfekt, enkelt och så gott.

Degen ska kalljäsa i kylen över natten, något som ger otroligt saftiga bröd med mycket smak och fina luftbubblor. Och ja, det tar lite tid, men det är det klart värt när slutresultatet blir så gott. Ibland gäller det att inte ta några genvägar...

 

Baguetter


Dag 1


  • 1.5 dl vatten
  • 5 g jäst
  • 225 g (4 dl) vetemjöl special
  • 1 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet och blanda tillsammans med vetemjölet. Kör degen på låg växel i 2 minuter och fortsätt sedan på mellanväxeln i 6 minuter (alternativt knåda degen i 15 minuter). Tillsätt saltet och kör ytterligare 6 minuter (alternativt knåda den i 10 minuter). Plasta in degen och ställ i kylskåpet i 12-20 timmar.

Dag 2


  • Degen från dag 1
  • 3 dl vatten
  • 10 g jäst
  • 450 g (7.5 dl) vetemjöl
  • 0.5 msk ljus sirap
  • 2 tsk salt

Blanda samtliga ingredienser utom saltet. Kör degen på låg växel i 2 minuter och fortsätt sedan på mellanväxeln i 6 minuter (alternativt knåda degen i 15 minuter). Tillsätt saltet och kör ytterligare 6 minuter (alternativt knåda den i 10 minuter). Låt degen vila i 2 timmar. Baka ut degen i baguetter (en baguett ska väga cirka 200 gram). Låt jäsa i 1-2 timmar. I slutet av jästiden, värm ugnen till 250 grader. Sätt in plåten med baguetter och spraya in vatten för en hård skorpa. Sänk värmen till
240 grader och grädda i cirka 10-25 minuter.


7 kommentarer:

  1. Kalljäst bröd är gott och dina baguetter blev fina!

    SvaraRadera
  2. Det blir så gott om bröd får kalljäsa över natten. Vilka fina bilder!!!

    SvaraRadera
  3. Bröd som jäser under natten blir så mycket godare!

    SvaraRadera
  4. Kalljäst är verkligen SÅ gott och du, jag älskar dina bilder... vackra!!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder du tagit på baguetterna! De ser jättegoda ut och jag tycker bröd blir bäst om de får jäsa över natten.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar din blogg! Recepten, bilderna, designen.. ja allt! :)

    SvaraRadera